تکنیک هایی جهت افزایش دقت در املا نویسی نوآموزان

سپتامبر 14, 2019 Off By نویسنده

بی دقتی در کودکان

تکنیک هایی جهت افزایش دقت در املا نویسی نوآموزان

تصویری را به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن را پنهان کنید. دانش‌آموز می‌بایستی جزییات تصویر را برای شما بگوید.

بی دقتی در کودکان
پسری دارم که در املا نوشتن بسیار بی‌دقت است و زمانی که به او املا می‌گویم یک حرف و یا یک کلمه را جا می‌اندازد و هیچ غلط املایی ندارد و فقط بی‌دقتی می‌کند. لطفاً بفرمایید در مقابل او چگونه باید رفتار شود تا این موضوع در مقاطع بالاتر تکرار نشود؟

اگر فرزند شما هفت‌ساله است این موضوع چندان نگران‌کننده نیست. البته بهتر است بررسی شود که آیا در خانه دچار تنش یا فشار عصبی هم هست یا نه چراکه تنش‌ها بر تمرکز کودکان اثرگذار هستند. سعی کنید با تمرین‌هایی میزان تمرکز و دقت او را افزایش دهید. این تمرین‌ها می‌تواند هم داخل کلاس و هم در خانه انجام شود.

تمرینات پیشنهادی:
– تعدادی مهره‌های رنگی تهیه‌کرده و ابتدا مهره‌ها را روی میز بریزید تا کودک بی‌دقت به آن‌ها نگاه کند چند مهره را کم و یا زیاد کنید و از کودک بخواهید که به شما بگویید چه تغییری رخ‌داده است؟

– از دانش‌آموز بخواهید تصاویر ناقص را کامل کند.

– به دانش‌آموز دو تصویر مشابه (که فقط در برخی جزییات باهم متفاوت هستند) نشان دهید و از او بخواهید تفاوت آن‌ها را بگوید.

– از دانش‌آموز بخواهید با استفاده از نقشه، محل‌هایی را که از او می‌پرسید به شما نشان دهد.

– نخ کردن مهره‌های رنگی به‌صورت یکی در میان و…

– از دانش‌آموز بخواهید جملات ناقص را به‌دلخواه خود کامل کند. مثال: من دیروز…

– بریدن شکل‌های مختلف و چسباندن تصاویر توسط دانش‌آموز.

– چند وسیله کمک‌آموزشی و… را به کلاس بیاورید و به دانش‌آموزان نشان دهید سپس از دانش‌آموزی که بی‌دقت است بخواهید تا چشمانش را ببندد و اشیاء را لمس کند و نام اشیاء را به شما بگوید.

– افزایش دقت و تمرکز با گوش دادن به صداهای مختلف و یادداشت کردن آن‌ها توسط معلم روی تابلو.

– استفاده از مجموعه بشنو و پیدا کن جهت تقویت حافظه شنیداری، افزایش دقت.

– استفاده از اعصاب سنج: پرورش دقت و توجه، هماهنگی چشم و دست

– استفاده از مینی بسکتبال تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست.

– استفاده از دارت جهت هماهنگی چشم و دست دقت.

– چند تصویر به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن‌ها را پنهان کنید و از دانش‌آموز بخواهید به شما بگوید چه دیده است؟

– کلماتی را از متن دروس تهیه‌کرده و از دانش‌آموز بخواهید برای آن‌ها تشدید و یا سرکش و…بگذارد.

– متنی را تهیه کنید و نقطه‌های کلمات آن را بردارید و از دانش‌آموز بخواهید نقطه‌ها را بگذارد. این کار را هم روی تخته کلاس می‌توانید انجام دهید و هم به‌صورت تایپ می‌توانید در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید.

– از دانش‌آموز بخواهید جملات درهم‌ریخته را مرتب کند.

محرک‌های محیطی که باعث حواس‌پرتی کودک می‌شوند را حذف کنید.

– از دانش‌آموز بخواهید کلماتی را که بیان می‌کنید بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه-میز-لباس (مثال عددی: 6-8-9 سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و یا 7 عدد برسانید.)

جهت تقویت دقت و حافظه
– نوشتن صداهای اول و یا آخر کلمات و جمله‌سازی با آن‌ها. مثال: آب صدای آخر آن (ب) است و دانش‌آموز می‌بایستی مثلاً بنویسد (بار). و سپس با آن جمله بسازد.

– چشمان دانش‌آموز را ببندید و از سایر دانش‌آموزان بخواهید او را صدا بزنند. کودک می‌بایستی به‌طرف جهت صدا برود.

– چند تصویر را به‌صورت مرتب روی میز بچینید و سپس از دانش‌آموز بخواهید با دقت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد. سپس جای یک و یا دو تصویر را عوض کنید تا دانش‌آموز به شما بگوید جای کدام تصاویر عوض‌شده است.

– از دانش‌آموز بخواهید نام اشیاء داخل کلاس، نام مدیر و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش‌آموز و…را برای شما بنویسد.

– تصویری را به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن را پنهان کنید. دانش‌آموز می‌بایستی جزییات تصویر را برای شما بگوید.

– کلماتی را به دانش‌آموز دهید و از او بخواهید حداقل 3 جمله برای آن بنویسد.

– شمارش معکوس توسط دانش‌آموزان و یا برعکس حرف زدن مثل این زنگ علوم داریم=داریم علوم زنگ این.

– زمانی که تمرکز دارند آن‌ها را تشویق کنید.

– چند جمله روی تابلو بنویسید و یک کلمه اضافه هم در آن بنویسید و از دانش‌آموزان بخواهید که کلمه اضافی را پیدا کنند مانند زنگ بعد روز ریاضی داریم. کلمه اضافی (روز) است.

– خلاصه‌نویسی و تعریف مطلب و یا داستان توسط دانش‌آموز.

– لب‌خوانی کلمه‌هایی را که معلم به‌صورت شمرده بیان می‌کند توسط دانش‌آموز. اگر این کلمات از وسایل داخل کلاس باشند بهتر است.

– نوع پوشش و لباس دانش‌آموزان نیز بر ضعف دقت آنان مؤثر است. مثلاً پوشیدن لباس‌هایی که جلوی تحرک دانش‌آموز را می‌گیرد و یا لباسی که خیلی تنگ و یا خیلی گشاد است.

– محرک‌های محیطی که باعث حواس‌پرتی کودک می‌شوند را حذف کنید؛ مانند بستن پنجره و درب کلاس و… درنهایت اگر در پایه بعد نیز دارای همین مشکل بود به روان‌شناسانی که در حیطه اختلالات یادگیری در مراکز مشاوره فعالیت می‌کنند مراجعه داشته باشید. یادتان باشد اعتمادبه‌نفس او باید تحت هر شرایطی حفظ شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

منبع: بیتوته